Celladın Şarkısı

DAVET

Oğlum Gary Gilmore’un 17 Ocak günü Saat 7.50’de yapılacak idam törenine onur vermenizi rica ederim.

Annesi ,Bessie Gilmore 

ut_gilmoreplug_0120-1

Celladın Şarkısı, “bir yazarın ölümünün kitabı”

Yazarı Norman Mailer’a 1981 yılında Pulitzer ödülünü kazandıran bir başyapıt. Ve benim de lisemin kütüphanesinden kitap çalmama neden olan kitap. ( ilk Baskısı 1981, mezun olurken itiraf ettim.)

Gary hayatının neredeyse büyük bir bölümünü işlediği suçlar nedeni ile hapishane de geçirir. 1976 yılında ise ABD’nin Utah eyaletinde iki kasiyeri soğukkanlılıkla öldürmek suçundan idam cezasına çarptırılır. Buraya kadar herşey normaldir. Ama Gary idam cezasının hemen gerçekleşmesini ve de kurşuna dizilerek öldürülmeyi talep eder.

Gary için bu hapishane süreci diğerlerinden farklıdır artık, çünkü son serbest kaldığı dönemde hayatının aşkı ile tanışır, aşk ile tanışır. Nicole.  Nicole’e yazdığı mektuplardan birinde ölüm istediğini şöyle tarif eder “Ölmek istiyorum, çünkü hapishanede yaşamayı sürdürürsem, ruhumun benden önce öleceğini biliyorum.” Tam da bu cümle kitabın yazarı aynı zamanda gazeteci olan Norman Mailer’in bu kitabı kaleme almasına sebeptir. gary_gilmore_Parole_Board

Bu kitap için Norman Mailer; “Gary Gilmore, yürekli, cömert ve alaycı bir kişiydi ve ben tüm bu özelliklerini tam olarak yansıtabilmek için mektuplarından yaptığım alıntılara, hiç değiştirmeden, olduğu gibi yer verdim. Romanda en aydınlık sayfalar Gilmore’a ait olanlardır. Tüm çabam Gilmore’un en iyi yazar olmasını engellememekti. Bu açıdan Celladın Şarkısı “Bir Yazarın Ölümünün Kitabı”olduğunu söyleyebiliriz. der.

614 sayfayı bir solukta okuyan biri olarak, kitabın neresini anlatsamda heveslendirsem sizi diye seçim dahi yapamıyorum. Gary’in hapishanedeyken çok ünlü bir katil olması, katil algısının sanıldığı gibi halkın çokta korktuğu bir olgu olmadığını görüyorsunuz mesela bu kitapta. Halkın çok sevdiği hatta hayralık duyduğu bir katil Gary, bunu her gün aldığı binlerce mektuptan, özellikle aşk mektuplarından anlıyorsunuz.

29-garygilmore01.jpgAma sizi asıl etkileyecek kesinlikle Nicole ve Gary arasındaki aşk olacak. Bazı eleştirmenler Romeo ve Julietten sonra ki en büyük aşk olarak adlandırıyor bu aşkı. Nitekim ben de benzeri yorumları yaptım okurken. Gary’i Amerika da bu kadar ünlü kılan sebeplerden biridir bu aşk. İki aşığın trajedik intiharı bütün ülkeyi sarsacaktır. Ayrıtıları kanınızı donduran orjinal mektuplarla kitapta yer almaktadır. Gilmore’u farklı kılan diğer bir sebep ise adına şarkı yapılması…

15 KASIM 1976, PAZARTESİ

nicole

Nicole Baker

Anneciğim, babacığım, kardeşlerim,

Sizleri nasıl sevdiğimi ve düşündüğümü herkes bilir. Hayatı terkedip gidişime lütfen kızmayın. Gitmeyi öylesine istiyorum ki… Böylesine isteyip de bunu yapmamak beni çirkin ve kötü bir kadına dönüştürecektir. Belki de akıl dengem bozulacaktır. 

Benim Gary ile olan durumumu hepiniz azıcık anlıyorsunuz sanırım. Eğer bu gün anlamıyorsanız, ileride nasıl olsa anlayacaksınız. Onu yaşamdan çok seviyorum…  

…Daha fazla yazmak istemiyorum artık. Size son olarak şunu söyleyeyim ki, hepinizi bugün de seviyorum, her zamanda seveceğim. Bana da Gary’ye lütfen kızmamaya çalışınız. Onu seviyorum. Kendime bu sonu kendim seçtim. Lütfen çocuklarımı her zaman seviniz, çünkü onlarda ailenin birer üyesi. Her hangi biriniz bana ihtaya. duyacak olursa, hemen yanınız da olacağım. Ben ve Gary birlikte sizi dinleyeceğiz. Ben ve Gary ve sizler hepimiz tanrısal bir anlayış içinde buluşacağız. 

Bu ayrılışımızın bizi sevgimizde ve anlayışımız da birleştirici olmasına dua ederim. 

 Hepinizi seven 

NICOLE

Kitabın neredeyse tamamı orjinal mektuplar ve söyleşilere dayanmaktadır. kitabın türünü ise yazarı “yaşanmış olayların romansı anlatımı” şeklinde adlandırır.

3 Ağustos

Herşey insanın içindedir, herkesin içindedir herşey… Fakat ben öyle sanıyorum ki, ben bundan kaçtım ve yanaşmaya çalıştığım zaman da yanlışlıklar yaptım, cesaretim kırıldı, canım sıkıldı, tembellik çöktü üstüme ve sonunda kabul edilir olmaktan çıktım. Peki şidi ne yapayım? Bilmiyorum.  Kendimi mi asayım ?

Yıllardır düşündüm bunu. Yapabilirim de. Devletin beni idam etmesine mi umut bağlasam? Bu intihardan daha kolay ve akla yatkın. Fakat bu eyalette 1963 yılından bu yana hiç kimseyi idam etmediler. Peki ne yapayım? Hapishane de çürüsem mi? Toplumun bokluklarının masum kurbanı. zokayı yiyenin ben olduğumu, anamı ağlattıklarını düşüne düşüne mi yaşlanayım? Ne yapayım ? Uzun süredir rastlamak istediğim Tanrı’yı arama uğruna bir ömrü hapishane demi geçireyim? Yeniden resim yapmaya mı başlasam? Şiir mi yazsam? Bana sunduğun fakat şımararak hemen bir kamyonete sahip olmak uğruna pazartesi gecesi heba ettiğim o olağanüstü aşkın kaybı için kalbimi mi kemirip durayım.  Ne yapayım? Her zaman önümüz de bir seçenek vardır değil mi? 

Senin bu soruları benim için yanıtlamanı istemiyorum. Meleğim, sakın böyle bir şey istediğimi sanma. Kendi seçeneğimi kendim saptayacağım. Fakat bu konuda söylemek istediklerin varsa sana kulak veririm. 

Tanrım, Nicole’ü seviyorum.

Gilmore uzun mahkemeler, protestolar sonucu isteğine kavuştur ve idamı gerçekleşmiştir ve ardından 600 kişininde idamı gerçekleşecektir… Gilmore’un idamına kadar yürürlükte olan ama kullanılmayan idam kararı halen daha kullanılmaktadır. gary-gilmore1.jpg

Dün gece rüyamda 

Beyaz bir kuş gibi pencereden 

çıkıp gittim

Bu gece ruhumun terkisinde uçup sana geleceğim.

tumblr_mhhii96yib1rxjf30o1_500

Bir Cevap Yazın

